Binnen afzienbare tijd rijdt er over de voetbalvelden van Blauw Geel ’55 in Ede een futuristisch karretje. Het is de H2arvester, die bestaat uit wagens met zonnepanelen die overdag over de velden gaan rijden. Het is de bedoeling dat de ‘energieoogst’ wordt omgezet in groene waterstof, om de energie op dezelfde locatie te gebruiken. Er rijden al enkele van zulke installaties op grote landbouwgronden in Nederland, maar initiatiefnemer Hans Linders, een betrokken inwoner van Ede, kwam met het idee om dit ook op een sportclub in te zetten. Voor de ontwikkeling riep hij de hulp in van een Experttafel binnen Regio Foodvalley. Nu werken De Nooij Stainless uit Ede en IPSS Engineering uit Wageningen mee aan de realisatie.
De Experttafel is een project binnen de Strategische Agenda van Regio Foodvalley, vertelt Sina Salim, innovatiemakelaar van RCT Gelderland. “Ik word benaderd met een vraag en zoek dan naar ondernemers in de regio om mee te denken. Zo ging dat ook met de ontwikkeling voor de H2arvester.” Eind november 2021 werd een middag georganiseerd met een aantal partijen – toen nog digitaal vanwege corona. Daar was ook Winfred Ortse bij, directeur van De Nooij Stainless. “Wij werken voor een deel in de energiemarkt en zijn geïnteresseerd in toepassingen met waterstof”, legt hij uit. “De H2arvester is een mooi project, maar ik merkte dat de betrokken partijen nog niet goed voor ogen hadden hoe het eindresultaat er technisch uit moest zien. Daarom heb ik IPSS erbij gevraagd.”
Pilot
Het idee is om een zelfrijdende en zelfsturende installatie te bouwen van roestvrij staal, met daarop twaalf lichtgewicht zonnepanelen. Het ‘karretje’ is grofweg zes bij twee vierkante meter groot. Het prototype bestaat uit één module. Die wordt uitgetest bij Blauw Geel. Later kunnen daar meerdere modules aan vastgezet worden die door de basismodule worden aangestuurd. “We hebben nu een concreet plan en een kostencalculatie gemaakt”, vertelt Gerrit Gerritsen, directeur van IPSS Engineering. “Het leuke van dit soort innovatieprojecten is dat de uitkomst nog onbekend is. Je weet dat pas als je het probeert.” Als de eerste pilot succesvol is, willen de partijen kijken naar toepassingen op grotere schaal én naar de combinatie met waterstofopslag, legt Ortse uit. “Dat is een ingewikkelder traject waar allerlei extra vergunningen bij komen kijken.”
De H2arvester is een zelfrijdende en zelfsturende installatie van roestvrij staal, met daarop twaalf lichtgewicht zonnepanelen. ©2022 npk design
Lokale ontwikkeling
“Dit is hét moment om te werken aan de energietransitie en dit project is een mooie stap”, vindt Gerritsen. Daarnaast heeft het idee een maatschappelijke waarde, betoogt Salim. Je helpt er een organisatie met vrijwilligers mee. Het initiatief in de regio past dan ook helemaal in de ideologie van de bedenkers van de H2arvester. Zij willen niet dat een groot concern er mee aan de haal gaat, of dat er een monopolie ontstaat. Ze kiezen liever voor lokale ontwikkeling. Wat de uitkomst ook zal zijn, Ortse en Gerritsen zijn nu al enthousiast over de pilot die bij de Experttafel in gang is gezet. “Dit zet van alles in beweging. Tijdens zo’n proces kom je sowieso weer op nieuwe ideeën”, zegt Gerritsen. “We zijn er ook ingestapt om te kijken of hier spin-offs uit gaan komen. Bij dit concept zie ik legio mogelijkheden”, vult Ortse aan. “Binnen ons eigen gebouw is best wat kennis, maar daarbuiten ligt nog veel meer. Dat zie je pas als je erop afstapt.”